تبلیغات
اطلاعات جامع خودرو - شناختی درباره جدیدترین نسل لندروور دیسکاوری

شناختی درباره جدیدترین نسل لندروور دیسکاوری

 جدیدترین نسل لندروور دیسکاوری


 جدیدترین نسل لندروور دیسکاوری: انقلاب یا تازه‌سازی؟



چندی پیش بود که لندروور در نمایشگاه پاریس امسال نسل پنجم مدل دیسکاوری خود را رسماً به نمایش درآورد؛ اما این نسل برای دیسکاوری یک بازگشت دوباره و تولدی مجدد محسوب می‌شود چراکه نسل جدید دیسکاوری، ساختار بدنه روی شاسی قدیمی را کنار گذاشته، حدود 450 کیلوگرم سبک‌تر شده و از طراحی جعبه‌ای شکل نسل قبلی کاملاً فاصله گرفته است؛ اما آیا دیسکاوری بدون شاسی نردبانی همچنان مثل سابق از توانایی‌های بالایی برخوردار بود؟ البته در این مطلب قصد مقایسهٔ فنی و مکانیکی نسل‌های چهارم و پنجم دیسکاوری را نداریم بلکه می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به طراحی این دو نسل و تغییراتی که در آن ایجاد شده است.

land-rover-discovery

قسمت جلویی نسل جدید منحنی‌تر بوده و به نظر می‌رسد از رنجروور اسپرت و مدل کوچک‌تر دیسکاوری اسپرت الهام گرفته باشد. جلوپنجره و چراغ‌های جلو هر دو باریک‌تر شده و تضاد کاملی با چراغ‌ها و جلوپنجرهٔ نسل قبلی دارند که اکثریت قسمت جلویی خودرو را پوشش داده‌اند.

در قسمت جانبی همچنان مثل نسل قبلی، سقف بلندتر قسمت عقبی وجود دارد اما نسل پنجم دیسکاوری با ستون C زاویه‌دار و لبه‌های گرد خود تا حد زیادی کمتر از سلف خود جعبه‌ای شکل بوده و به همین دلیل ارتفاع آن‌هم کوتاه‌تر از قبل به نظر می‌رسد.

در قسمت عقب، در صندوق بار دوتکه جایگزین نمونهٔ سنتی قبلی شده است و بااینکه شیشهٔ عقبی منحصربه‌فرد و سنتی دیسکاوری به‌طور کامل حذف شده است اما سعی شده با فرم متفاوت محل پلاک عقب ادای احترامی به فرم شیشهٔ دیسکاوری شده باشد. همچنین در نسل جدید، یک اسپویلر در قسمت بالایی عقب قرار گرفته و فرم چراغ‌ها نیز به‌طور کامل با نمونه‌های عمودی قدیمی متفاوت شده است.

اما این دو نسل دیسکاوری فقط در طراحی بیرونی تا حد چشمگیری باهم متفاوت شده‌اند درحالی‌که در داخل این تفاوت‌ها کمتر است. کابین دیسکاوری 2017 با طراحی صاف داشبورد و نمایشگر عریض مرکزی، بازهم یادآور کابین رنجروور و رنجروور اسپرت است. همچنین در نسل جدید، بیشتر کنترلرها به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو منتقل شده و از تعداد دکمه‌های فیزیکی کاسته شده است.

در کل به‌عنوان نتیجه‌گیری می‌توان گفت مدل دیسکاوری یک نماد برای لندروور محسوب می‌شد و در طول سالیان تولیدش طی چهار نسل، همچنان ظاهر جعبه‌ای شکل و خاص و همین‌طور ویژگی‌های منحصربه‌فرد طراحی خود را حفظ کرده بود؛ اما در نسل پنجم، لندروور تا حد زیادی اصالت طراحی دیسکاوری را نادیده گرفته و آن‌را تبدیل به خودرویی مدرنی کرده که کاملاً به دیگر محصولاتش به‌خصوص دیسکاوری اسپرت شباهت پیدا کرده است؛ بنابراین اگرچه از مدرن و بروز شدن یک خودرو استقبال می‌کنیم و دیسکاوری جدید را به خاطر ویژگی‌های فوق‌العاده‌اش تحسین می‌کنیم اما نه به قیمت نادیده گرفتن اصالت‌ها.

به‌عنوان‌مثال آیا یک خط شکسته و زاویه‌دار در جا پلاک عقب می‌تواند یاد شیشهٔ عقب منحصربه‌فرد و نمادین دیسکاوری را زنده نگاه دارد؟ مطمئناً نه. به همین دلیل در مورد نسل پنجم لندروور دیسکاوری می‌توان گفت این خودرو هرچند کاملاً مدرن و بروز شده اما همانند گذشته خودرویی خاص، منحصربه‌فرد و نمادین در سبد محصولات لندروور نبوده و صرفاً به یک SUV مانند دیگر ساخته‌های این شرکت بریتانیایی تبدیل شده است.

 جدیدترین نسل لندروور دیسکاوری


 جدیدترین نسل لندروور دیسکاوری: انقلاب یا تازه‌سازی؟



چندی پیش بود که لندروور در نمایشگاه پاریس امسال نسل پنجم مدل دیسکاوری خود را رسماً به نمایش درآورد؛ اما این نسل برای دیسکاوری یک بازگشت دوباره و تولدی مجدد محسوب می‌شود چراکه نسل جدید دیسکاوری، ساختار بدنه روی شاسی قدیمی را کنار گذاشته، حدود 450 کیلوگرم سبک‌تر شده و از طراحی جعبه‌ای شکل نسل قبلی کاملاً فاصله گرفته است؛ اما آیا دیسکاوری بدون شاسی نردبانی همچنان مثل سابق از توانایی‌های بالایی برخوردار بود؟ البته در این مطلب قصد مقایسهٔ فنی و مکانیکی نسل‌های چهارم و پنجم دیسکاوری را نداریم بلکه می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به طراحی این دو نسل و تغییراتی که در آن ایجاد شده است.

land-rover-discovery

قسمت جلویی نسل جدید منحنی‌تر بوده و به نظر می‌رسد از رنجروور اسپرت و مدل کوچک‌تر دیسکاوری اسپرت الهام گرفته باشد. جلوپنجره و چراغ‌های جلو هر دو باریک‌تر شده و تضاد کاملی با چراغ‌ها و جلوپنجرهٔ نسل قبلی دارند که اکثریت قسمت جلویی خودرو را پوشش داده‌اند.

در قسمت جانبی همچنان مثل نسل قبلی، سقف بلندتر قسمت عقبی وجود دارد اما نسل پنجم دیسکاوری با ستون C زاویه‌دار و لبه‌های گرد خود تا حد زیادی کمتر از سلف خود جعبه‌ای شکل بوده و به همین دلیل ارتفاع آن‌هم کوتاه‌تر از قبل به نظر می‌رسد.

در قسمت عقب، در صندوق بار دوتکه جایگزین نمونهٔ سنتی قبلی شده است و بااینکه شیشهٔ عقبی منحصربه‌فرد و سنتی دیسکاوری به‌طور کامل حذف شده است اما سعی شده با فرم متفاوت محل پلاک عقب ادای احترامی به فرم شیشهٔ دیسکاوری شده باشد. همچنین در نسل جدید، یک اسپویلر در قسمت بالایی عقب قرار گرفته و فرم چراغ‌ها نیز به‌طور کامل با نمونه‌های عمودی قدیمی متفاوت شده است.

اما این دو نسل دیسکاوری فقط در طراحی بیرونی تا حد چشمگیری باهم متفاوت شده‌اند درحالی‌که در داخل این تفاوت‌ها کمتر است. کابین دیسکاوری 2017 با طراحی صاف داشبورد و نمایشگر عریض مرکزی، بازهم یادآور کابین رنجروور و رنجروور اسپرت است. همچنین در نسل جدید، بیشتر کنترلرها به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو منتقل شده و از تعداد دکمه‌های فیزیکی کاسته شده است.

در کل به‌عنوان نتیجه‌گیری می‌توان گفت مدل دیسکاوری یک نماد برای لندروور محسوب می‌شد و در طول سالیان تولیدش طی چهار نسل، همچنان ظاهر جعبه‌ای شکل و خاص و همین‌طور ویژگی‌های منحصربه‌فرد طراحی خود را حفظ کرده بود؛ اما در نسل پنجم، لندروور تا حد زیادی اصالت طراحی دیسکاوری را نادیده گرفته و آن‌را تبدیل به خودرویی مدرنی کرده که کاملاً به دیگر محصولاتش به‌خصوص دیسکاوری اسپرت شباهت پیدا کرده است؛ بنابراین اگرچه از مدرن و بروز شدن یک خودرو استقبال می‌کنیم و دیسکاوری جدید را به خاطر ویژگی‌های فوق‌العاده‌اش تحسین می‌کنیم اما نه به قیمت نادیده گرفتن اصالت‌ها.

به‌عنوان‌مثال آیا یک خط شکسته و زاویه‌دار در جا پلاک عقب می‌تواند یاد شیشهٔ عقب منحصربه‌فرد و نمادین دیسکاوری را زنده نگاه دارد؟ مطمئناً نه. به همین دلیل در مورد نسل پنجم لندروور دیسکاوری می‌توان گفت این خودرو هرچند کاملاً مدرن و بروز شده اما همانند گذشته خودرویی خاص، منحصربه‌فرد و نمادین در سبد محصولات لندروور نبوده و صرفاً به یک SUV مانند دیگر ساخته‌های این شرکت بریتانیایی تبدیل شده است.




طبقه بندی: گوگل، 
برچسب ها: شاسی بلند، لندروور، دیسکاوری، لندروور دیسکاوری،  

تاریخ : پنجشنبه 20 آبان 1395 | 11:00 ق.ظ | نویسنده : هادی علیزاده | نظرات

  • paper | زرین باکس | ام جی