تبلیغات
اطلاعات جامع خودرو - بدترین خودروهای اسپرت: کادیلاک XLR

بدترین خودروهای اسپرت: کادیلاک XLR

بدترین خودروهای اسپرت: کادیلاک XLR


در قسمت دوم سری مطالب بدترین خودروهای اسپرت به سراغ کادیلاک XLR رفته‌ایم یعنی منحصربه‌فردترین خودروی تاریخ معاصر کادیلاک. خودرویی که بر اساس شورلت کوروت C6 ساخته شد و همهٔ ما بسیار آن‌را دوست داریم.

cadillac-xlr-2006-01

چه خودرویی است؟

XLR خودروی اسپرت پرچم‌دار کادیلاک در دههٔ گذشته بود. یک رودستر کلاسیک دیفرانسیل عقب و با پیشرانهٔ بزرگ.

cadillac-xlr-2006-02

کی و کجا ساخته شد؟

تولید این خودرو در سال 2003 در کارخانهٔ کنتاکی کادیلاک آغاز شد. پس از شش سال حضور در بازار آخرین دستگاه XLR خط تولید را در 31 مارس 2009 ترک کرد.

مشخصات فنی

کادیلاک XLR بر روی پلت‌فرم Y جنرال موتورز ساخته شد و دارای سیستم انتقال قدرت محور عقب، موتور V8 و تعلیق مستقل در هر چهارچرخ بود. بجای نصب گیربکس به‌طور مستقیم به موتور نیز مهندسین کادیلاک تصمیم گرفتند آن‌را به‌صورت یکپارچه با دیفرانسیل در قسمت عقب نصب کنند. برای این خودرو دو موتور V8 مختلف ارائه می‌شد. یکی 4.8 لیتری تنفس طبیعی با 320 اسب بخار قدرت و دیگری یک واحد 4.4 لیتری سوپرشارژ با 443 اسب بخار قدرت. در طول چهار سال اول تولید، XLR با یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک عرضه شد اما در سال 2007 یک نمونهٔ جدیدتر شش سرعتهٔ اتوماتیک جایگزین گیربکس قبلی شد.

چرا بد است؟

خب اجازه دهید ابتدا با نقاط مثبت آن شروع کنیم. درحالی‌که XLR روی پلت‌فرم کوروت ساخته شده بود اما ظاهر و استایل منحصربه‌فردی داشت و برخی میگویند زیباتر از کوروت بود. همچنین کادیلاک امکانات فراوانی را همچون گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، سیستم ورود و خروج بدون کلید، سیستم ناوبری، رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی، صفحه‌نمایش 7 اینچی و یک دستگاه پخش DVD به‌صورت استاندارد برای XLR ارائه می‌کرد که حتی با استاندارهای امروزی هم جالب‌توجه هستند.

cadillac-xlr-2004-1024-19

اما… کادیلاک XLR بزرگ‌تر و کندتر از کوروت بود. بله تنها سرعت مهم نیست اما زمانی که شما 111 هزار دلار برای خرید مدل XLR-V به‌عنوان بالاترین مدل پرداخت می‌کنید انتظار خودرویی سریع و واقعاً سریع را از آن دارید. مدل پرچم‌دار XLR از همان موتور V8 سوپرشارژ مدل STS-V استفاده می‌کرد اما بنا بر برخی دلایل، سدان مذکور قدرتمندتر از این رودستر بود و مسافت یک‌چهارم مایل یا 400 متر را سریع‌تر طی می‌کرد. همچنین XLR-V در شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت هم پایین‌تر از کوروت قرار می‍گرفت.

کادیلاک XRL-V
کادیلاک XRL-V

البته XLR در زمان خودش خودروی بسیار جذابی بود اما سقف جمع شوندهٔ آن‌که از آلومینیوم ساخته شده بود آن‌قدر به وزن XLR اضافه کرده بود که به‌طور قابل‌توجهی سنگین‌تر از شورلت کوروت شده بود حتی در نسخهٔ V به‌گونه‌ای که XLR با وزن 1740 کیلوگرم در برابر 1470 کیلوگرم وزن کوروت قرار می‌گرفت.

XLR حتی پس از فیس‌لیفت سال 2009 نیز همچنان به‌عنوان خودرویی کاملاً نامطلوب باقی ماند. در ابتدا کادیلاک انتظار فروش بین 5 تا 7 هزار دستگاه در هرسال را داشت اما درواقع هرگز موفق به فروش بیش از 3730 دستگاه در سال نشد؛ اما در سال‌های بعد وضعیت حتی از این هم بدتر شد به‌طوری‌که در سال آخر تولید یعنی سال 2009 تنها 787 دستگاه XLR فروخته شد و نمونه‌های تولید شده نیز در انبار باقی‌مانده و در سال‌های بعد فروخته شدند. در سال 2010 تعداد 188 دستگاه و در سال 2011 درحالی‌که دو سال از توقف تولید XLR می‌گذشت 12 دستگاه دیگر از آن نیز فروخته شد. این خودرو بیشترین فروش را در سال 2005 تجربه کرد که در 112 نمایندگی عرضه شده و همان‌طور که اشاره شد 3730 دستگاه از آن فروخته شد. درمجموع 15,460 دستگاه کادیلاک XLR در طول مدت تولید و دو سال بعدازآن بفروش رسید.

فیس‌لیفت 2009 کادیلاک XLR
فیس‌لیفت 2009 کادیلاک XLR

اما همه با این نظر موافق نیستند

همان‌طور که قبلاً گفتیم همه‌چیز سرعت و شتاب نیست و چیزی که در اینجا اهمیت دارد منحصربه‌فرد بودن است. مدل XLR-V با تنها 239 دستگاه تولید در سال 2009 می‌تواند در آیندهٔ نزدیک به خودرویی کاملاً کلکسیونی تبدیل شود. البته میدانیم که XLR به‌عنوان خودرویی اسپرت بسیار ناامیدکننده ظاهر شد اما نمی‌توانید درک کنید که دیدن یک نمونهٔ تمیز آن در سال 2016 چقدر جذاب است. کادیلاک در حال حاضر خودروهای اسپرتی مشابه آن زمان تولید نمی‌کند و بنابراین XLR نمونهٔ بسیار خاصی است. البته مسلماً در حال حاضر خودروهای اسپرت ATS-V و CTS-V بسیار عالی هستند اما XLR در سال 2003 انقلابی در برند کادیلاک ایجاد کرد. احتمالاً کسی که یک XLR می‌خرد نمی‌خواهد از آن برای سریع رفتن استفاده کند بلکه آن‌را به خاطر کمیابی، استایل خاص و اهمیتش در تاریخ برند کادیلاک خریداری می‌کند.

کادیلاک XLR-V فیس‌لیفت 2009
کادیلاک XLR-V فیس‌لیفت 2009

منبع: Motor1

بدترین خودروهای اسپرت: کادیلاک XLR


در قسمت دوم سری مطالب بدترین خودروهای اسپرت به سراغ کادیلاک XLR رفته‌ایم یعنی منحصربه‌فردترین خودروی تاریخ معاصر کادیلاک. خودرویی که بر اساس شورلت کوروت C6 ساخته شد و همهٔ ما بسیار آن‌را دوست داریم.

cadillac-xlr-2006-01

چه خودرویی است؟

XLR خودروی اسپرت پرچم‌دار کادیلاک در دههٔ گذشته بود. یک رودستر کلاسیک دیفرانسیل عقب و با پیشرانهٔ بزرگ.

cadillac-xlr-2006-02

کی و کجا ساخته شد؟

تولید این خودرو در سال 2003 در کارخانهٔ کنتاکی کادیلاک آغاز شد. پس از شش سال حضور در بازار آخرین دستگاه XLR خط تولید را در 31 مارس 2009 ترک کرد.

مشخصات فنی

کادیلاک XLR بر روی پلت‌فرم Y جنرال موتورز ساخته شد و دارای سیستم انتقال قدرت محور عقب، موتور V8 و تعلیق مستقل در هر چهارچرخ بود. بجای نصب گیربکس به‌طور مستقیم به موتور نیز مهندسین کادیلاک تصمیم گرفتند آن‌را به‌صورت یکپارچه با دیفرانسیل در قسمت عقب نصب کنند. برای این خودرو دو موتور V8 مختلف ارائه می‌شد. یکی 4.8 لیتری تنفس طبیعی با 320 اسب بخار قدرت و دیگری یک واحد 4.4 لیتری سوپرشارژ با 443 اسب بخار قدرت. در طول چهار سال اول تولید، XLR با یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک عرضه شد اما در سال 2007 یک نمونهٔ جدیدتر شش سرعتهٔ اتوماتیک جایگزین گیربکس قبلی شد.

چرا بد است؟

خب اجازه دهید ابتدا با نقاط مثبت آن شروع کنیم. درحالی‌که XLR روی پلت‌فرم کوروت ساخته شده بود اما ظاهر و استایل منحصربه‌فردی داشت و برخی میگویند زیباتر از کوروت بود. همچنین کادیلاک امکانات فراوانی را همچون گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، سیستم ورود و خروج بدون کلید، سیستم ناوبری، رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی، صفحه‌نمایش 7 اینچی و یک دستگاه پخش DVD به‌صورت استاندارد برای XLR ارائه می‌کرد که حتی با استاندارهای امروزی هم جالب‌توجه هستند.

cadillac-xlr-2004-1024-19

اما… کادیلاک XLR بزرگ‌تر و کندتر از کوروت بود. بله تنها سرعت مهم نیست اما زمانی که شما 111 هزار دلار برای خرید مدل XLR-V به‌عنوان بالاترین مدل پرداخت می‌کنید انتظار خودرویی سریع و واقعاً سریع را از آن دارید. مدل پرچم‌دار XLR از همان موتور V8 سوپرشارژ مدل STS-V استفاده می‌کرد اما بنا بر برخی دلایل، سدان مذکور قدرتمندتر از این رودستر بود و مسافت یک‌چهارم مایل یا 400 متر را سریع‌تر طی می‌کرد. همچنین XLR-V در شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت هم پایین‌تر از کوروت قرار می‍گرفت.

کادیلاک XRL-V
کادیلاک XRL-V

البته XLR در زمان خودش خودروی بسیار جذابی بود اما سقف جمع شوندهٔ آن‌که از آلومینیوم ساخته شده بود آن‌قدر به وزن XLR اضافه کرده بود که به‌طور قابل‌توجهی سنگین‌تر از شورلت کوروت شده بود حتی در نسخهٔ V به‌گونه‌ای که XLR با وزن 1740 کیلوگرم در برابر 1470 کیلوگرم وزن کوروت قرار می‌گرفت.

XLR حتی پس از فیس‌لیفت سال 2009 نیز همچنان به‌عنوان خودرویی کاملاً نامطلوب باقی ماند. در ابتدا کادیلاک انتظار فروش بین 5 تا 7 هزار دستگاه در هرسال را داشت اما درواقع هرگز موفق به فروش بیش از 3730 دستگاه در سال نشد؛ اما در سال‌های بعد وضعیت حتی از این هم بدتر شد به‌طوری‌که در سال آخر تولید یعنی سال 2009 تنها 787 دستگاه XLR فروخته شد و نمونه‌های تولید شده نیز در انبار باقی‌مانده و در سال‌های بعد فروخته شدند. در سال 2010 تعداد 188 دستگاه و در سال 2011 درحالی‌که دو سال از توقف تولید XLR می‌گذشت 12 دستگاه دیگر از آن نیز فروخته شد. این خودرو بیشترین فروش را در سال 2005 تجربه کرد که در 112 نمایندگی عرضه شده و همان‌طور که اشاره شد 3730 دستگاه از آن فروخته شد. درمجموع 15,460 دستگاه کادیلاک XLR در طول مدت تولید و دو سال بعدازآن بفروش رسید.

فیس‌لیفت 2009 کادیلاک XLR
فیس‌لیفت 2009 کادیلاک XLR

اما همه با این نظر موافق نیستند

همان‌طور که قبلاً گفتیم همه‌چیز سرعت و شتاب نیست و چیزی که در اینجا اهمیت دارد منحصربه‌فرد بودن است. مدل XLR-V با تنها 239 دستگاه تولید در سال 2009 می‌تواند در آیندهٔ نزدیک به خودرویی کاملاً کلکسیونی تبدیل شود. البته میدانیم که XLR به‌عنوان خودرویی اسپرت بسیار ناامیدکننده ظاهر شد اما نمی‌توانید درک کنید که دیدن یک نمونهٔ تمیز آن در سال 2016 چقدر جذاب است. کادیلاک در حال حاضر خودروهای اسپرتی مشابه آن زمان تولید نمی‌کند و بنابراین XLR نمونهٔ بسیار خاصی است. البته مسلماً در حال حاضر خودروهای اسپرت ATS-V و CTS-V بسیار عالی هستند اما XLR در سال 2003 انقلابی در برند کادیلاک ایجاد کرد. احتمالاً کسی که یک XLR می‌خرد نمی‌خواهد از آن برای سریع رفتن استفاده کند بلکه آن‌را به خاطر کمیابی، استایل خاص و اهمیتش در تاریخ برند کادیلاک خریداری می‌کند.

کادیلاک XLR-V فیس‌لیفت 2009
کادیلاک XLR-V فیس‌لیفت 2009

منبع: Motor1


برچسب ها: خودروهای اسپرت، خودروهای اسپرت خارجی، خودروهای اسپرت تهران، خودروهای اسپرت ایرانی، عکس خودروهای اسپرت خارجی، تصاویر خودروهای اسپرت خارجی،  

تاریخ : شنبه 29 آبان 1395 | 10:00 ق.ظ | نویسنده : هادی علیزاده | نظرات

  • paper | زرین باکس | ام جی